Semlor med passionsfruktsgrädde

Semlorna bakades i fredags och blev ok.
Testade ett nytt recept och måste säga dessa blev aningen torrare än det jag brukar göra, men hittade ej det receptet.

Ugn 225 grader

Jästid 2 x 30 minuter

Till ca 12 st mini semlor

25 g jäst

75 g smör

2 ½ dl mjölk

1 dl strösocker

1 tsk stött kardemumma

2 krm salt

ca 7 dl vetemjöl

1 ägg till pensling


Smula jästen i en bunke. Smält smöret och värm degspadet till fingervärme, 37 grader.
Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Häll i resten av degvätskan, socker, kardemumma, salt och mjöl.
Arbeta ihop degen tills den är smidig och låt jäsa under bakduk ca 40 min.

Arbeta degen på mjölat bakbord och dela i 12 delar.
Forma bitarna till släta bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk.

Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i ugnen i ca 12 minuter.
Låt bullarna svalna på galler.

Jag är ej så förtjust i mandelmassa så istället gjorde jag en grädde med passionsfrukt.

Mellangrädde
Kokosmjölk
Florsocker
Passionsfrukt

Vispade mellangrädde med lite kokosmjölk och florsocker. Hällde sedan i 2 st passionsfrukt till 4 semlor.
Friskt, syrligt och fantastiskt gott!

003-3-1.jpg picture by cashpeggy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0