Morotsbröd med rågsikt

Har ju hittat mitt nya favorit bröd med rågsikt som jag skrev i ett tidigare inlägg. Men ibland måste man göra om recepten lite och idag var en sådan dag. Blev så oehört sugen på morots bröd, så gjorde om receptet lite. Eller ja bytte ut kryddorna mot oregano och morötter. Morötter brukar göra brödet extra saftigt. Nu är rågsiktsbröden väldigt saftiga men det blev extra bra med morötter i!
Så av detta receptet blev det 16 st frallor.



5 dl mjölk
50 g smält smör eller magarin
50 g jäst (1 pkt)
½ dl sirap
2 rivna morötter
1 ½ tsk salt
Oregano
13-14 dl Rågsikt

Gör så här
Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen i en degskål på 3-4 liter. Häll över mjölken och rör om tills jästen har löst sig.
Häll över smöret/magarinet och tillsätt sirap, salt, morötter och kryddor.
Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått. Skaka ej måttet. Tillsätt mjölet men spara 1 dl till utbakning.
Arbeta degen kraftigt, ca 3 min med maskin och 6 min för hand tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i ca 40 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar och forma dom till runda bullar.
Kavla eller platta ut bullarna med mjölad hand till runda kakor, ca 15 cm i diameter.
Lägg kakorna på smorda eller bakplåtsklädda plåtar och nagga dom med en gaffel.
Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt på ugnen på 225 grader.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10 min.
Låt bröden svalna på galler under bakduk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0