Rågsiktskakor

Har hittat ett nytt favorit bröd!
Av någon konstig anledning så hamnade jag på en av Paradise Hotel deltagarnas blogg ( Julia Krischel ) och hittade där ett par fantastiska recept bland annat daim kakorna jag gjorde för ett tag sedan.
Detta bröd hittade jag även där.
Har bakat dubbel sats nu en gång i veckan och brödet räcker för oss 3 i 7 dagar. Fantastiskt saftigt och mättande gott!

Tyckte första gången att jahå vadå 4 bröd det räcker ju inte länge, så jag dubblade på receptet och oj då det räckte visst till en hel arme.
1 bröd räcker till 4 personer.

Så vill ni ha ett saftigt mättande och gott bröd baka detta!
DSC_0337-1.jpg picture by cashpeggy

Ingredienser (4 st)
5 dl mjölk
50 g smält smör eller magarin
50 g jäst (1 pkt)
½ dl sirap
1 ½ tsk salt
2 tsk anis och 2 tsk fänkål och 2 tsk kummin
13-14 dl Rågsikt

Gör så här
Värm mjölken till 37 grader (fingervarmt).
Smula ner jästen i en degskål på 3-4 liter. Häll över mjölken och rör om tills jästen har löst sig.
Häll över smöret/magarinet och tillsätt sirap, salt och kryddor.
Mät upp mjölet. Häll det luftigt direkt ur påsen i ett litermått. Skaka ej måttet. Tillsätt mjölet men spara 1 dl till utbakning.
Arbeta degen kraftigt, ca 3 min med maskin och 6 min för hand tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i ca 40 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar och forma dom till runda bullar.
Kavla eller platta ut bullarna med mjölad hand till runda kakor, ca 15 cm i diameter.
Lägg kakorna på smorda eller bakplåtsklädda plåtar och nagga dom med en gaffel.
Låt kakorna jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt på ugnen på 225 grader.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 10 min.
Låt bröden svalna på galler under bakduk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0